ورود امریکا به افغانستان؛ هدف چه بود؟


بیش از دو دهه پیش ایالات متحده امریکا در یک اقدام کاملاً تجاوزگرانه، به دور از منطق قوانین بین‌المللی افغانستان را اشغال کرد. اشغال امریکایی دو دهه دوام کرد و در این برهه زمانی کشورمان مبدل به میدان جنگ تروریزم بین‌المللی شد، همان موضوعی که ظاهراً امریکا برای مبارزه با آن افغانستان را اشغال کرد.
ظاهر قضیه حاکی است که امریکا پس از حملات 11 سپتمبر که از سوی اعضای القاعده انجام شد، برای انتقام گیری از اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده به افغانستان لشکر کشید، اما نگاهی به آن سوی پرده این نمایش، مسایلی را نشان می‌دهد که هدف واشنگتن از لشکرکشی به افغانستان فراتر و گسترده تر از مثلا مبارزه علیه القاعده بوده است.
ایالات متحده امریکا کشوری است که خود هسته‌های تروریستی را در دهه هشتاد میلادی به کمک پاکستان در خاک افغانستان بنیانگذاری کرد. ایجاد شبکه القاعده از سوی فردی به نام اسامه بن لادن سرمایه دار سعودی نیز به همین زمان بر می‌گردد. او نیز همانند دیگر عرب‌های مشتاق «جهاد» علیه نظام کمونیستی افغانستان از سوی امریکا و پاکستان به نقاط جنوبی افغانستان انتقال یافت و برایش امکانات و تجهیزات نظامی داده شد.
امریکا در آن زمان هدف رسیدن به آسیای میانه را داشت، اما تحولات به گونه‌ای رقم خورد که افغانستان وارد جنگ داخلی شد و امریکا از صحنه به دور ماند. بنا بر این، برگشت او در اوایل قرن حاضر به افغانستان، در واقع پیگیری همان هدف قدیمی بود، این بار اما با حضور مستقیم.
پس هدف حمله امریکا به افغانستان نه مبارزه با تروریزم، نه ایجاد دولت در افغانستان و نه بازداشت و مجازات اسامه بن لادن که گسترش حضور خود در آسیای میانه و بی ثبات سازی منطقه با استفاده از قدرت نظامی بوده است.
از آن زمان تاکنون امریکا همواره تلاش کرده که وارد آسیای میانه شود، به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم و با استفاده از تکتیک قدیمی صدور تروریزم و هسته گذاری افراطیت در کشورهای همسایه افغانستان. اگر غیر این می‌بود، واقعا چه امریکا چه اقداماتی علیه تروریزم کرد، اگر کرد، چطور ۲۰ گروه تروریستی زیر زنخ ناتو و امریکا تشکیل و فعالیت کرد. در بُعد اقتصادی هم با آنکه میلیاردها دالر از سوی جهان به افغانستان کمک شد، ولی این کشور همچنان از فقیرترین کشورهای دنیا باقی ماند، در حالیکه بر اساس نظریه کارشناسان اقتصادی، با پول‌های کمک شده، سه افغانستان آباد و پیشرفته می‌شد. گزارش سیگار در مورد حیف و میل میلیارد دالری خارجی‌ها در افغانستان و مزدوران داخلی شان را حتما مطالعه کنید که چراغ روشن در این زمینه است.
به نظر می‌رسد یکی از اهداف اساسی امریکا از لشکر کشی به افغانستان، ایجاد هسته‌های داعش در نقاط شرقی و شمالی افغانستان بوده و صدور آن به آسیای میانه. این پدیده در سال 2015 در مناطق شرقی افغانستان هسته گذاری شد. سپس به مناطق شمالی کشور انتقال یافت و اکنون تلاش جدی وجود دارد که وارد آسیای میانه شود.
به نظر می‌رسد که اکنون هدف امریکا از اشغال افغانستان بر همگان روشن است و دست این قدرت شیطانی رو شده است، پس همگرایی منطقه‌ای و اتحاد کشورها می‌تواند برنامه‌های مخرب و شیطانی آن را خنثی کند.

لینک کوتاه: https://radioara.af/?p=9657
Picture of مرضیه احمدی
مرضیه احمدی
سلام"مرضیه احمدی"هستم ازسال ۹۶درزمینه های فن بیان، گویندگی، اجرا، شعر و دکلمه، درمراسم های مختلف فعالیت دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *