شاید امروز زرق و برق دنیا، مکان‌های پیشرفته، ساختمان‌ها، پارک‌ها و سرک‌های قیر و چراغانی، جذابیت فراوانی داشته باشد، ولی این کوچه و سرک‌های قدیمی کابل واقعاً دیدنی و خاطره‌ای است
سلام و علیک به‌سبک گوینده…
امروز گردشی داریم در کوچه پخته فروشی که قدمت بیش از یک قرن داره و یکی از کوچه‌های مشهور شهر کابل اس. گفته میشه که ساختمان‌های اطراف ای کوچه به دستور عبدالرحمان خان ساخته شده و در منطقه چوک، در نزدیکی مسجد پل خشتی و از سوی دیگه به زیارت عاشقان و عرافان نزدیک است.
ای کوچه از قدیم بنام کوچه پخته فروشی و کوچه خاک باد مشهور بوده، چرا که د ای کوچه مدام پخته فروخته میشده تا امروز که رنگ و بوی کابل قدیم ره داره و پختی‌فروشی‌ها همچنان باز هستن و بازار مخصوص مشتری پخته اس. انواع پخته د ای کوچه فروخته میشه و قیمت‌های یک سیر پخته از ۲۰۰ افغانی شروع تا ۱۵۰۰ که هر کدامش کیفیت و مرغوبیت خوده داره. کشور عزیز ما افغانستان از جمله صادرکنندگان پخته به جهان است و ولایت‌های شمال اصلی‌ترین جای تولید پخته در افغانستان است.
ای روزا اما گفته میشه که در کنار دگه کسب و کارها، پخته هم رونقی نداره و بازارش جنب و جوش سابق نیست. البته یاد ما نروه که د همی کوچه، کوچه کاه فروشی و خصوصا همی ساحه چنداول خیلی هوتل‌های سابقه و قدیمی اس که زرق و برق نداره، ولی کله‌پاچه بسیار مزه‌دار به مشتریاییش میته. کله‌پاچه از جمله غذاهای مشهور مردم افغانستان است که علاقندای زیادی داره، ولی تحقیقات نشان داده که کله پاچه با وجود ای که یکی از غذاهای لذیذ در افغانستان، ایران، بلغارستان، قفقاز، ترکیه و بعضی کشورهای دیگه است، به عنوان چهارمین غذای وحشتناک جهان نیز از لحاظ انرژی زیاد و چربی بالای آن، شناخته شده است.
ظاهرن کله پاچه، یکی از غذاهای سنتی خاورمیانه، قفقاز جنوبی و افغانستان است. روش پختن آن در کشورهای مختلف تقریبا مشابه است. در افغانستان، ایران و ترکیه ای غذا با نام کله پاچه، در کشورهای عربی با نام پاچه و در ارمنستان، آذربایجان و گرجستان با نام خاش مشهور اس و از سر و پاچه گوسفند و گاو آماده می شه.
طرز تهیه ای غذا ای رقم اس که قصاب کله و پاچه را پاک کرده و به رستوران می آورد، کله پاچه‌پزها هم شستشو میتن و نظر به میزان مشتری اندازه کله پاچه را تنظیم می‌کنن و داخل دیک میندازن طرف های شام سر دیگه را بسته کرده و آتش ملایم زیر دیگ روشن می‌کنن که در طول شب این کله پاچه با آب، جوش خورده و خوب نرم شود. آب، نمک و لیمو به آن اضافه می‌کنن. هر چند در چهار ساعت پخته می‌شود ولی می‌گذارن تا صبح جوش بخوره تا با مزه تر شوه.
بله دوستای عزیز! ای بود گردش و خوراک ای هفته ما، تا برنامه دیگه و درود دگه خدا نگهدارتان

لینک کوتاه: https://radioara.af/?p=9359
Picture of داهمه ابراهیمی
داهمه ابراهیمی
«داهمه ابراهیمی» فارغ التحصیل رشته حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *